Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

“One should either be a work of art or wear a work of art.” (Oscar Wilde)

Kommentointi arvossaan.

(taru piste torikka ät gmail piste com)

 

 

 

 

Kategoriat

(swim)suit issues

She expressed herself in many different ways, until she lost control again.

Hei vaan kaikille täältä oman navan kaivelun ääreltä! Tällä(kin) kertaa tarkastelemme suhdettani tavaraan, eritoten vaatteisiin ja kenkiin, mikä onkin viihdyttävän kompleksinen ja traumaattinen!

Buttermilk Bisquits tuli blogissaan kirjoittaneeksi nettikauppatilauksestaan: "
Loppujen lopuksi paketin hinta ei ole kovinkaan paha, kun ajattelee, että näiden kaikkien vaatteiden hinnalla saisi tietyiltä suosituilta vaatemerkeiltä esimerkiksi yhden tunikan. (En nyt mene siihen iänikuiseen keskusteluun aiheesta kumpi on parempi, vaatteiden määrä vai laatu..." . Koska mä en ole tontillani jauhanut tästä aiheesta vielä paljon yhtään, nappaan nyt tästä aiheen ja aasinsillan ja tekosyyn.

HUOM! OBS! NOTE BIEN!
Tarkoitus ei ole käsitellä saati arvostella kenenkään toisen (bloggarin tai muun inehmon) suhdetta materiaan, mä vaan yritän jäsennellä OMAA ajatusmalliani ja peräti kommunikoida sitä muille. Pyhästä  kenkäsodasta heränneestä keskustelusta muistan, että kulutuskäyttäytymiseen ja tavarasuhteeseen pureutuvat tesktit herättävät voimakkaitakin reaktioita - niin mä tietysti toivonkin! Täällä saaa keskustella ja kertoa vapaasti, jos ajatuksia herää! Kiitos.

Siis hajanaisen ajattelun pukemistyritystä sanoiksi ja lievästi hurmahenkistä riehaantumista, tätähän te toivoitte...

1.
Kuten joskus Anun blogissa taidettiin jauhaa, määrittelen itseni materialistiksi ja vaatefriikiksi - mutta se ei tarkoita, että mun pitäisi omistaa vaatteita (ja muuta kamaa) paljon. Päinvastoin, mä otan materiasuhteeni niin vakavasti, että vain paras kelpaa.

Mä olen niitä, joille vähemmän on yksinkertaisesti enemmän. Saan vakavaa ahdistusta kodin nurkkiin kertyneistä tavaroista, joille en löydä käyttöä, VAIKKA ne olisivat kuinka ihania ja kauniita an sich. Siis myös vaatteista ja kengistä. Tämä on johtanut reaalitaloudellisen kriisin kanssa siihen, että mulla on hirveän vähän vaatteita - ja olen tilanteeseen yllättävän tyytyväinen! Nyt mun miltei jokainen (ihmisten ilmoille puettavissa oleva) vaate on lempivaate. Ja niin mä haluan asian olevankin: Olen pyhästi päättänyt, että kaappiini pääsee tästedes vain asioita, joihin rrrakastun.

2. Tämä lempiasia-asia on mulle ollut aina haastava: Pienenä mulla oli isommilta periytynyt hirveästi nukkeja ja tunsin huonoa omatuntoa, kun en olis halunnut leikkiä kuin niillä lempinukeilla. Velvollisuudentuntoisesti yritin leikkiä sitten niillä ihan tylsilläkin, ettei niiden tulis paha mieli. Aikuisena mä haluan pukeutua lempivaatteisiin joka päivä, enkä tuntea huonoa omaatuntoa tylsien ja epäistuvien riepujen puolesta. Lisäksi, mua ahdistaa (onpas toi ahdistus nyt vallitseva tunnetila...)sekin, jos samankaltaisia vaatteita on useita kappaleita - yleensä niistä käytössä on vain yksi, statistit odottavat pyykkipäiviä päästäkseen lavalle, ja on niissä jotain vikaa sittenkin.

3. ASOS ja H&M sun muut edulliset verkkokauppatahot muistavat minuakin jatkuvine tarjouskampanjoineen. En ole niiden houkutuksille suinkaan immuuni, ja monen monta kertaa olen kerännyt ostoskorin täyteen kaikkea melko kivaa - ja sitten kassalle tultaessa huomannut että hei näähän maksaa yhteensä yli satasen, sillähän mä jo melkein saisin kolmasosan siitä mekosta, jota käyn uskollisesti kalliimmassa liikkeessä tuijottamassa/hiplaamassa. Jätän kaupanteon sikseen, jälleen kerran.

4. Muutenkin koko shoppailun maailma ahd... ärsyttää. Erityisesti ärsyttää kaikkialla tarjoiltu maailmanselitys, jonka mukaan mun pitäis toteuttaa naiseuttani shoppailemalla jotain ihan höhlää ja turhaa. Koska mä nyt vaan oon tällanen suloisen hömelö nainen, niin mä nyt sit osteskelin kaikkee ihanaa! Joita en viitsi edes ottaa ostoskassista esiin! Kyllä me naiset ollaan ihania!

Hassunhauska esimerkki tästä: Ostin Seppälän alesta oikein kivan malliset ja (kauempaa) muutenkin hyvännäköiset tappokorkkarit parillakympillä - ja palautin ne kauppaan seuraavana päivänä huonosti nukutun yön jälkeen. En kestänyt ajatusta, että ne jäävät hyllylle käyttämättöminä pilkkaamaan erehtyväistä ihmisparkaa.

Harrastan kyllä kaupoissa - live- ja web-sellaisissa - kiertelyä enemmän kuin lakikaan sallisi - mutta useimmiten ei ole tarkoituskaan ostaa, vaan saada tuntumaa, että mitä kaikkea sitä on ja mitä Ihminen voi saada. Mä en saa tyydytystä ison postipakettin purkamisesta tai kymmenen putiikin kassien kotiin raijjaamisesta, vaan siitä, että vihdoin löydän täydelliset, reaalimaailmaani sopivat korkonilkkurit. (Marc'O Polo palvelee, kerrankin!)

5. Haluan kuluttaa mahdollisimman vähän aikaa vaatteiden valintaan. Kaiken pitää siis sopia kaikkeen (melkein), ja yhdistelmän pitää tukea ja palvella mua erilaisissa rooleissani päivän mittaan siten että mä näytän itseltäni, olin sitten missä moninaisista työtehtävistäni tahansa. Olen huomannut toimivammaksi niukan väripaletin - sellaista ruma-päivää ei tulekaan, ettei harmaa olisi mun väri - ja selkeälinjaiset vaatteet, joissa on joku yksityiskohta tai leikkaus, mikä ei häiritse minua, mutta voi kiinnostaa muita. Tällaisia yksityiskohtia harvemmin on kovin edullisissa vaatteissa, ainakaan kun samalla vaaditaan pesusta pesuun kestävää mäteriaalia ja muutenkin yleistä venähtämättömyyttä.

Harrastan luottounivormuja - tämän syksyn kaikki hipat on pelastanut se Filippa K:n reikäselkäinen silkkimekko, ei todellakaan haittaa vaikkka kaikki on jo sen nähneet.

6. Mä ajattelen vaatevarastoani "prosessina" - ei sen tarvikaan olla vielä valmis, vaan ajanmittaan sinne kertyy aarteita. Sieltä sitten voi katsoa, kuka mä olen ja millainen musta on tullut.

Mulla on siis selkeästi ongelmia, mutta yritän pärjätä niiden kanssa. Nyt olisi kiva kuulla, pohditteko te tällaisia (ja teettekö niistä ongelmia)? Vai onko jollakulla ristiriidaton suhde tavaran määrään? Onko ihanampaa, kun on viisitoista kaunista mekkoa eikä aina vaan se yksi ja sama? Kertokaa, ehkä mäkin opin ymmärtämään!

Noissa kuvissa mä luuhaan LEMPI-jokapoikapaita päällä pimeässä nurkassa. Arvatkaa, mikä biisi soi...









Shandi kirjoitti 22.10.2008 - 19:45
Oon aika pitkälti sun kanssa samoilla linjoilla: AHDISTUN suuresta tavaramäärästä, käyttämättömistä vaatteista, tyhjästä pankkitilistä. Oloni helpottui sen jälkeen kun tajusin, että minun ei ole pakoo ostaa kaikkea mitä haluan, riittää, että ostan ne vaatteet joihin RAKASTUN ja joita ilman en voi elää.
Crislia kirjoitti 22.10.2008 - 20:04
Periaatteet on kyllä todella samoja, mitä minunkin vaatemaailmassani :)
seireeni kirjoitti 22.10.2008 - 20:10
No morjens. Itse olen alkanut miettimään, että olenkohan jo liiankin kriittinen vaateostosten suhteen, kun tuntuu, etten enää osaa ostaa mitään. Vaatekaappi ei ole kuitenkaan vielä lähelläkään täydellistä, joten tavaraa tarvittaisiin, mutta kun esim. se "täydellinen talvitakki" ei ole nyt neljään viimeiseen talveen kävellyt vastaan, niin alkaa kyrsiä tämä täydellisyyden metsästäminen...Muuten on kyllä sujunut ihan hyvin: koska en juurikaan enää osta mitään (rahaa säästyy), niin sen täydellisen vaatekappaleen löytyessä voin maksaa siitä silmääkään räpäyttämättä suuriakin summia.
Minni kirjoitti 22.10.2008 - 20:13
Hyvästä aiheesta kirjoitat. Itse olen sukeltanut muotiblogien maailmaan vasta tänä syksynä ja vaatekaappini on kokenut melko suuria mullistuksia viimeisten kuukausien aikana.Olen huono luopumaan tavaroistani ja vaatteistani, vaikka harva vaate on oikeasti sellainen, että sitä kaipaisi, jos ei sitä olisi. Ihailen kaltaistesi kykyä luopua turhasta, toivon itsekin pääseväni siihen pisteeseen joskus. Juuri tuo olisi hienoa, että suunnilleen kaikki sopii kaikkeen. Koen, että se vaatii kuitenkin sen, että oma tyyli on itselle selvänä. Tällä hetkellä huomaan innostuksissani imeväni vaikutteita mitä erilaisemmilta bloggareilta ja ehkä tästä kaikesta löytyy vielä se oma juttuni. En toki kuitenkaan sokeasti ostele samanlaisia vaatteita kuin kirjoittajat, mutta muotiblogien lukemisen ansiosta vaatekaappiini on tullut tänä syksynä 5 uutta hametta/mekkoa (kun siellä aikaisemmin oli yksi arkikäyttössä oleva). Tämä ei nyt enää liity varsinaisesti tekstisi aiheeseen, mutta näitä blogeja lukemalla ja katsomalla olen alkanut uskaltaa etsiä ja kokeilla erilaisia juttuja. Tulipa vuodatus :)
Anu kirjoitti 22.10.2008 - 20:22
Mulla on tästä aiheesta paljonkin sanottavaa (niinkus tiedät). Taidan avautua kohtsiltään oman blogini puolella.
Honey Junkie kirjoitti 22.10.2008 - 21:50
Ei tule varmaan suurena yllätyksenä, että olen samaa mieltä/samanlainen oikeastaan ihan joka kohdassa. Suoritan jatkuvaa vaateinventaariota sen toivossa, että vielä joskus mulla on täydellisen riisuttu vaatekaappi, jossa ei ole mitään turhaa tai sinnepäin, vaan pelkästään sellaista jota rakastan ja käytän. Munkin täytyy varmaan jatkaa aiheesta jossain välissä, odottelen Anun postausta innolla!
tiiti kirjoitti 22.10.2008 - 21:54
hyy, mäkin vihaan tuota olen nainen -shoppailen -markkinointi. "naiset rentoutuu tyttöjen kesken tekemällä toisilleen kasvohoitoja ja shoppaamalla kenkiä". ja kikattamalla koko ajan kuin älykääpiöt speed-poreissa.

mä hankin aina kaikkea lajitelman. pesuaineita, ruokaa, kissanleluja. ahdistun siitä jos ei ole varaa valita vaan on vain yksi. järjestän aikanikin niin, että on mahdollisimman monta vaihtoehtoa. en tiedä onko pysyvä luonnevika vai hoidettavissa. paremman harkintakyvyn voisin silti hankkia :D
kirsikka kirjoitti 22.10.2008 - 21:57
Ah oot just paras! Mä vasta yritän opetella tähän.
Olen siinä mielessä ihan samanlainen, että mua ahdistaa aivan hitosti nurkkiin kerääntyvä tavara. Vähemmän teee onnelliseksi. Mutta siitä syystä, kun aina ostaa huonosti istuvia, huonolaatuisia halvakkeita niin sitä sopivaa päällepantavaa ei koskaan ole --> eli täytyy taas ostaa lisää vaatteita.
Olen jo vuoden verran halunnut heittää suurimman osan vaatekaapistani pihalle ja ostaa tilalle laadukkaita (ja vähemmän) vaatteita, jotka kestää aikaa ja joista oikeasti tykkään. Meillä ei vaan oikeasti ole yhtään hyvää kirppistä täällä jotta pääsisin romusta eroon, ja viime vuoden huuto.net-rumbaan meni hermo kun postikulut söi kaikki vaatteista saamani rahat. Onko sulla jotain vinkkejä esim. tohon postittamiseen kun oot aika paljon myynyt blogissa vaatteita?
Anna kirjoitti 23.10.2008 - 08:43
Tosi hyvä postaus! Jee! Olen samaa mieltä joka kohdasta - ja KYLLÄ, mä todellakin pohdin näitä juttuja!

Olen käytännössä luopunut kokonaan ketjuvaateliikkeissä käymisestä: jotain sukkia tms. saatan kyllä käydä Seppälästä ostamassa, mutta siinä se. Nyt olen lisäksi huomannut, että ylipäätään kaupoissa kiertely on alkanut ahdistaa. En viihdy niissä enää! ("enää" siksi että nuorempana kyllä kiertelin paljonkin, vaikka en paljoa välttämättä silloinkaan ostanut) Kaman, siis pitkälti kertakäyttökaman, tuputtaminen niille jotka eivät sitä tarvitse, on tosi ahdistavaa (joo, mua kanssa ahdistaa monet asiat!). Nettikaupoissa en juuri käy: en ehdi enkä ehkä oikein osaa. En osaisi ostaa vaatteita netistä, enkä kenkiä ainakaan. Koruja ja laukkuja olen joitakin ostanutkin, se on iisimpää. Jäljelle jäävät oikeastaan vain pienemmät (laadukkaat) putiikit, joissa on kiva käydä toisinaan. Yleensä niiltäkään reissuilta ei mitään jää käteen. Silti vaatekaapissa on paljon mukavaa. Kuten sanot: kyse on prosessista, ja tämänkin tädin kaappiin on vuosien varrella ehtinyt kertyä jo yhtä ja toista hienoa. :)
Sade kirjoitti 23.10.2008 - 11:25
Aihe oli aivan loistava. kirjoitin tähän ensin kauhean vuodatuksen, mutta päätin säästää teidät siltä, ja kirjoitan sitten omaan blogiini suuremmat avautumiset. Mutta sitä vaan, että kyllä näitä muuallakin mietitään!
Bisquits kirjoitti 23.10.2008 - 18:14
Loogisia periaatteita sinulla ja ne sopivatkin varmasti omaan tyyliisi. :-) Minä taas olen siinä mielessä vastapäinen tyyppi, että ahdistun, jos kaapista katsoo tyyliin kaksi melko samanlaista tunikaa. Kaipaan vaihtelua niin tässä kuin monessa muussakin asiassa elämässäni. Pyrin kyllä itsekin ostamaan vain sellaisia vaatteita, joita tiedän oikeasti käyttäväni (en osta esim. yhden kauden villityksiä tai vain yhteen ainoaan tilaisuuteen sopivia vaatteita).

Voisin hyvinkin kuvitella sijoittavani esimerkiksi yhteen laatutunikaan, JOS siinä olisi jotain niin hienoa, että oikeasti rakastuisin siihen. Enpä kuitenkaan vielä ole tuollaista vaatetta nähnyt... Olen siinä mielessä vähän hassu muihin bloggareihin verrattuna, että minun silmiini esim. Filippa K:n tai vaikkapa Acnen vaatteet ovat tajuttoman tylsiä. Muilla ne näyttävät toki ihan kivoilta, mutta minua ne eivät vaan lämmitä.

Tämä ei nyt varsinaisesti kohdistu sinun postaukseesi, Sugar Kane, muuten kuin kommenttilaatikon osalta: se, mikä itseäni ärsyttää suuresti, on tietynlainen leimaaminen. (Tiedän toki, ettei tässä ole kyse juuri minuun kohdistuvasta kritiikistä, eli sanon ihan vain yleismaailmallisesti.) Jos joku haluaa ostaa vaatteensa H&M:ltä Alexander Wangin sijaan, annetaan hänen tehdä niin. Ei shoppailusta pitäminen tarkoita automaattisesti sitä, etteikö olisi fiksu.

Sekin on tärkeää, mitä ostamillaan vaatteilla _tekee_. Jos niitä käyttää oikeasti eivätkä ne jää kaappiin lojumaan, minusta vaatteiden runsaskin shoppailu on ihan ok. Itse esimerkiksi lahjoitan vanhat vaatteeni sisaruksilleni ja ystävilleni, ja näin vaatteille tulee minunkin jälkeeni käyttoä. Annetaan ihmisten tehdä asiat omalla tavallaan. Joku käyttää rahansa tupakkaan ja toinen vaatteisiin.
sugar kane kirjoitti 23.10.2008 - 19:23
Heleijjaa, kiitos vaan hienoista kommenteistanne!

Shandi, tosta just mullakin on kyse! Haluan ja ihastun jatkuvasti vähän vaikka mihin vaatteeseen ja tyyliin, mutta vasta rakkauden syttyminen saa mut hankkimaan sen! Ei kaikkea ihanaa tarvi olla itsellä.

Crislia, kiva kuulla etten ole yksin :)

Seireeni, kyllähän liika kriittisyys johtaa ongelmiinkin, mutta sit taas toisaalta.

Minni, musta on vaan hyvä, että ihmiset innostuu kokeilemaan ja etsimään niitä omia juttujaan! Mä olen vanha kuin taivas ja harrastanut vaateasioiden pohtimista yli puolen ikääni, joten lähtötilanteeni on sellainen, että ikäänkuin tiedän, mitä haluan ja mitä tulen käyttäneeksi. Mutta innostuminen ja kokeilu on aina kannustettavaa, hienoa kun muotiharrastus on levinnyt blogienkin ansiosta! Ja tosiaan korostan, että kenenkään ei "pidä" harrastaa minimalismia siksi että mä määrään, tää on vain mun ja joidenkin muiden keino luovia tavaramaailmassa.

Anu, luin jo, sä sanot aina sen mitä mä yritän. Kiitos!

Honey Junkie, se musta onkin just kiinnostavaa, että tää on tällanen prosessi! Odotan postaustasi innolla.
sugar kane kirjoitti 23.10.2008 - 19:51
Tiiti, toi naiseus=shoppaus -jankutus on paitsi perseestä myös tosi laajalle levinnyttä manipulointia. Prkl. Kiinnostavaa toi sun lajitelma-meininki! Varmaan näitä eri "luonnevikoja" on, mut mikäs siinä kun tuntee omansa ja oppii hyväksymään omituisuutensa :)

Kirsikka, kiitos! Pakko sanoa tähän väliin, että mun on tavallaan helppo täällä huudella, mä olen jo niin wanha että väkisinkin tiedän, mistä tykkään ensi vuonna, eli tavallaan mun tyyli on muotoutunut. Nuorempana on kyllä ollut hankalampia vaiheita, esim. vakitöihin mennessä rakensi jotain ihme eri persoonaa kuin mikä oli, mikä johti loputtomiin hutiostoksiin.

Mulla on noissa kirppisjutuissa postikulut laskettu hintaan mukaan - eli nehän nielaisee kauppahinnasta leijonanosan... Kuitenkin blogikirppiksellä myytni on helpompaa ja kivempaa kuin huutonetissä, ehk.
Onko teilläpäin käytettyjä vaatteita myyviä kauppoja? Tampereella on Kaunotar ja kulkuri, joka ottaa myyntitilille hyväkuntoista trendikamaa ja Trendy people -niminen puoti, joka ostaa (pienellä hinnalla!) vähän krantummin käytettyjä vaatteita, toimisko tällaiset ratkaisut sulle?

Anna, kiitti! Mä kyllä poikkean tässä siinä mielessä, että saatan ostaa juttuja Henkkamaukasta, mutta niiden pitää olal tarpeeksi hulluja, tyyliin mun satiinihaalari, joka siis on mulle klassikko :)

Sade, odotan postaustasi! Kiva kun tulit kommentoimaan.

Bisquits, kuten kirjoitinkin, mä ahdistun myös, jos kaapissani on kaksi liian samanlaista vaatetta! Se taas, mikä tekee jostain riittävän erilaisen kuin kaverinsa, voi olla väri, leikkaus tai joku pieni tyksityiskohta. Mut mulla tosiaan ei ole keskenään samanlaisia vaatteita (ellei teepaitoja ja sukkiksia lasketa) ollenkaan.

Tässä ei ollut kyse myöskään minkään tiettyjen merkkien hehkuttamisesta tai "sijoittamisestakaan": Itse olen ostanut useat lempivaatteeni alennuksesta, niitä kauan kytättyäni.

Korostan vielä, ettei mun tarkoitus ole dissata toisenlaisia suhteita tavaraan tai ostamiseen! Mua vaan kiinostaa, miten ja miksi me toimitaan kuten toimitaan. Mä olen sellainen, joka kelailee tämmösiä (hulluuteen asti), toinen on vähemmän kompleksinen :) Voisin kuvitella, että monelle esim. täysi vaatekaappi tuo turvallisuutta? Ja esim. sun tyyli taitaa olla aika värikäs, silloinhan vaatteita toki tarvii olla enemmän jotta eri väreihin pukeutuminen mahdollistuu. Kommenttien perusteella tavarapaljoudesta ahdistuminen on yleistä, monia blogeja lukiessa taas tuntuu, että moni osaa NAUTTIA ja rakastaa tavarapaljoutta - mua kiinnostais vielä kuulla miltä se tuntuu?

Musta tuntuu Bisquits, että me puhutaan tässä shoppailukritiikissä hieman toistemme ohi: Mun pointti ei ole sanoa, että ostakkee vaan kallista ja hienoa tytöt, vaan että mulle on tärkeää rakastaa kaikkia kotiini päästämiäni vaatteita aidosti, oli ne sit menkkahaukkaa tai Preeniä. Shoppailun harrastaminen sinäsnä on mullekin tärkeää: Jollen luuhaisi kaupoissa, miten mä löytäisin niitä potentiaalisia rakkauksiakaan?

Vikassa kappaleessa sanoit tärkeimmän - eli ilmeisesti on ihmisiä, jotka OSAAVAT käyttää koko kaappinsa sisältöä ja jatkuvia uusia ostoksia. Good for them!

Kysymys ei todellakaan ole siitä, ettei mun mielestä ihminen saisi tehdä rahoillaan mitä huvittaa. Kuitenkin kulutusmaailma on nykyään monimutkainen, siksi mua kiinnostaa eri selviytymiskeinot, ja niistä puhuminen - se, että näää tuntuu herkiltä ja henkilökohtaisilta jutuilta, johtunee siitä että ne on tärkeitä ratkaisuja.

(Pakko sanoo vielä, että mua aika paljon ärsyttää moniaalla lukemani hyväksyttäväksi tekeminen tyyliin "minä sentään käytän rahani vaatteisiin enkä baareihin/röökiin/elektroniikkaan", jos sillä kerran ei ole mitään väliä, mihin kukin omat rahansa työntää.)

kirsikka kirjoitti 23.10.2008 - 20:56
Hmm kiitos ideasta! Täällä taitaa olla kyllä lähinnä lahjoitusperiaatteella toimivia kristillisiä kirppiksiä. Voisin tietty olla Tosi Hyvä Ihminen ja lahjoittaa ne, mutta kun opintotuella elelee niin olishan se kiva hyödyntää mahdollinen rahanlähde, suurin osa vielä niin hyväkuntoisia vaatteita. Mutta määpä otan selvää, tai sit ei auta kuin lähteä viikonlopuksi Helsinkiin kirppismyyjäksi!
vzio kirjoitti 23.10.2008 - 21:45
inhokkitavaroitani ovat levyt ja astiat. musiikki vie vähemmän tilaa digitaalisena ja yhdellä kupilla pärjää ihan hyvin. vaatteiden ja kenkien kanssa olen valmis sietämään enemmän paljoutta ja turhuutta. mutta.

mulle kävi niin, että olin ihan hukassa, että mitä mä nyt tahdon panna päälleni. sit rupesin lukemaan näitä blogeja ja homma repes käsistä. ostin, ostin ja ostin, koska sain tuhat ideaa. sit tuli ähky ja alko oksettaa.

nyt en enää osta. koska kaiken tän häslingin lopputuloksena keksinkin, mitä tahdon laittaa päälleni: samoja vaatteita, joita pidin angstisena teininä (villatakkeja, ylisuuria pukuja ja solmioita) ja toisaalta sellaisia vaatteita, joita äitinikin pitäisi (bleisereitä, hattuja ja mustavalkeita perusjuttuja). olen tyytyväinen ja matkalla kohti pienempää ja parempaa vaatevarastoa. olennaisuuksia puuttuu, mutta en osta, ennen kuin löydän juuri sopivan (otetaan vastaan vinkkejä hyvistä valkoisista kauluspaidoista, jotka ei ole liian kireitä ja joissa on kaunis helma, jota voi pitää myös ulkona housunkauluksesta).

että joo, samaa mieltä sinänsä. toisaalta oon kokenut tyylin etsimisen osaksi suurempaa identiteettiseikkailua, enkä voi siksi luopua esim. punaisesta kahisevasta nylon-paidasta.

naiseus sinänsä on ollut aina ongelmallinen kohta ja mulla meni hyvin kauan, ennen kuin saatoin hyväksyä sen, että pidän kauniista vaatteista. mielummin en pitäisi. mutta menee tää näinkin.

niin ja on mulla toki heikkouteni. mihin tarvii tyttö tuhatta neuleliiviä?
vasiliisa kirjoitti 23.10.2008 - 23:46
Okei, myönnetään. Minulla on paljon vaatteita, eikä määrä sinänsä ole ongelma, vaan säilytystila :/. En näe pientä kompaktia vaatekaappia, jossa kaikki käy kaikkeen, mitenkään haluttavana. Minulla on keräilykappaleita, joita en odotakaan käyttäväni kuin ehkä kerran vuodessa. Pidän kaikista vaatteistani, siitä ei kenkä tosiaankaan purista. Pidän vain niin paljosta...

Toki varaston ylitsepursuavuus on joskus käytännön haitta, joten olen tullut selvästi kriittisemmäksi. Huono on saanut väistyä, enkä enää osta sitä. Omistan ja ostan vain nykyään vähän mitään uutena, leijonaosa on second handia, enkä kirppariltakaan yleensä osta halpatuotantoa. No, kenkien kanssa on vielä tappelemista näissä!

Vaikea kysymys. Jos itse pärjää oman vaatevarastonsa kanssa, onko asiasta muuta haittaa? Tietysti uusien vaatteiden tuotanto on kuormittavaa. Vähän kyllä kritisoisin sellaista (itsekin ennen harrastamaani) kuluttamista, joka tuottaa nopeaan tahtiin vain lisää jätettä.

Mutta jos ostaa lähinnä käytettyä ja/tai eettisesti tuotettua, ratkaiseeko se tätä ongelmaa riittävissä määrin? Vaikea tuota on laskeskella.
sugar kane kirjoitti 24.10.2008 - 14:42
Kirsikka, toivottavasti saat selvää! Onhan niistä ihan kiva saada jtn edes itselleen...

vzio, kiitos mielenkiintoisesta pohdiskelusta taas! (Mulla on niinpäin, että levyt, kirjat ja lehdet ovat ne ainoat tavarat, joita saa olla huru mycket, mutta astioissa rajat tulee vastaan aika pian. Kuusi lautasta on ihan hyvä määrä, ja astioissakin kaiken pitäis sopia kaikkeen.)

Mä luulen, että osa meistä tarvii tuon shoppausbulimiavaiheen identiteetin etsinnässään, kuulostaa tutulta. Tutulta kuulostaa myös lopputulos: Angstisen teinin ja oman äidin risteytys!

Itse olen aika stereotyyppinenkin nainen monessa asiassa ja näin aikuisena jopa sinut sen kanssa, mutta toisaalta taas en, ja omaa lähipiiriäni havainnoittuani olen aika pitkälle sitämieltä, että ostelukäyttäytyminen ja vaatesuhde esim. ovat enempi persoona- kuin sukupuolikohtaisia.

Mä en kyl tiedä, mihin kukaan tarvii neuleliivejä, mutta sä taidat tietää! valkoisista paitapuseroista sen verran, että ostin 20 min. sitten sellaisen kirpputorilta, paitsi puuterinvärisen. Samalla ostin vaaleanpunahrmaan leopardikuvioisen isojen Tyttöjen teepaidan - nyt mulla on se elläinasia, jota olen koko syksyn havitellut, heh.

Vasiliisa, tavarpaljoushan ei ole ongelma, jos se ei ole itselle ongelma! Sehän on vaan hienoa, jos on laaja-alainen ihminen, joka löytää hienoa vanhaa ja osaa sitä vielä käyttääkin. Sä todistetusti (blogisi mukaan) osaat, joten jatka samaan malliin :)

Mullakin on joitain aarrevaatteita, joita en välttämättä käytä koko vuonna, mutta tiedän että sit taas välillä niiden aika tulee. Tämmöiset eivät ahdista yhtään ja niitä toivon kaappiin kulkeutuvan ajan kanssa lisääkin.

vasiliisa kirjoitti 25.10.2008 - 16:04
Sehän se on, etten ole aina ihan varma olisko se siltikin ongelma... Varsinkin näin bloggarina - mitä jos sitä välittää mielikuvaa, että rättejä PITÄÄ olla hirveät määrät? En edes postaa kauheasti uusintoja (eli saman asua tai sen läheisiä versioita). Kuten tässäkin jotkut kommentoivat, blogien lukeminen saattaa herättää tarpeita, itsellekin on joskus niin käynyt.

Tämä nyt vähän jo menee aiheen ulkopuolelle, mutta on ihan pimeetä miten paljon blogatessaan antaa ilmaista mainosta. Yritän keskittyä second hand -painotteisten asujen postaamiseen siitäkin syystä, mutta joskus sitä vaan havaitsee hyvää tavaraa, josta on kiva hehkuttaa.
sugar kane kirjoitti 26.10.2008 - 18:39
Vasiliisa, sanos muuta tuosta ilmaisesta mainostilasta! Tieto uusista verkkokaupoista leviää esim. blogeissa salamannopeasti, ja luultavimmin täysin ilmaiseksi. Mutta tosiaan hyväksi havaitsemiaan juttuja haluaa hehkuttaa, ja voihan vastineeksi haukkua nimeltämainiten kaikki laaduttomia riepuja myyvät ja tuottavat tahot ;)
Sanna kirjoitti 27.10.2008 - 13:32
Jep, mä diggasin ja allekirjoitan täydestä sydämestäni ajatuksesi. Oma viherpiperrykseni alkoi noin puolitoista vuotta takaperin siitä yksinkertaisesta havainnosta, että mulla vaan oli kaikkea ja aivan liikaa. Tavaran paljous ei lopulta tuonutkaan vastausta siihen, kuka mä oon, miltä mun pitäis näyttää ja millainen mun koti vois olla. Päinvastoin, kamakasat vain herättivät lisää kysymyksiä, ahdistusta ja voimattomuuden tunnetta.

Olen kait myös materialisti, mutta mielestäni nykyisin tiedostava sellainen. Kuuden täysmittaisen vaatekaapin sisältö on kaventunut puolikkaaseen (!), sälää ja kamaa löytyy nurkistani tuskin enää nimeksikään enkä enää määritä itseäni sen kautta, onko tyylini varmasti tämän hetken jutuilla päivitetty. Määritän toki identiteettiäni edelleen kuluttamisen kautta, mutta yltiöpäinen shoppailu ja kaman haaliminen on vaihtunut todellisten tarpeiden tiedostamiseen ja mielestäni parempien ostopäätösten tuomaan mielihyvään.

Ihaninta tässä prosessissa on ollut se, että tällä hetkellä tunnen olevani sinut elämäntapani suhteen. Tunnen, että mulla on tällä hetkellä tilaa olla ja elää ja että mun vaatekaappi, niin pikkuruinen kuin se onkin, henkii vain ja ainoastaan mua. Eli kaiken karsimisen keskellä en suinkaan koe menettäneeni mitään merkittävää, vaan olen löytänyt itselleni muutamia asioita, joista iloitsen jokaikinen päivä.
Anna kirjoitti 28.10.2008 - 12:30
Näistä ostopaikoista vielä: mä en ajattele että Henkkamaukassa oikeastaan olisi aina vikaa an sich; se on loppujen lopuksi eettisempi ketju kuin moni muu ja massan joukosta on tosiaan löydettävissä ihan hienoja (ja yllättävän laadukkaitakin) juttuja. Satiinihaalarit on mahtikset! :) Mä vaan en kestä Henkkamaukkaa enää sen volyymin takia. Jos niistä liikkeistä meinaisi kaivaa helmet, joutuu läpikäymään niin paljon muuta roinaa että päivästä loppuvat tunnit kesken. Ja mä en vain ehdi enkä halua enää käyttää niin paljon aikaa kaupoissa.

Vaatekaapin väreistä muuten: minusta se että diggaa väreistä ei välttämättä tarkoita sitä että vaatteita silloin pitäisi olla enemmän. Mulla on enimmäkseen mustaa ja harmaata mutta myös useita räväkän värikkäitä vaatteita - pidän kyllä myös hurjista väreistä. En kuitenkaan koe silti tarvitsevani kovin paljon vaatteita - yhdistelemään kyllä pystyy silti.
Anu kirjoitti 28.10.2008 - 20:52
Mua häiritsee Henkkamaukassa ihan sama juttu - liikkeissä on niin paljon kamaa ja siitä niin suuri osa basaa, että helmien löytämiseen menisi ikä ja terveys. Siksi en jaksa käydä koko puodissa.

Hinta ja merkkihän eivät nykyään takaa eettisyyttä ja laatua kumpaankaan suuntaan.
Ee kirjoitti 11.12.2008 - 10:04
Juuri tästä olen itsekin puhunut ja viimeisimmässä bloggauksessani itsekin tähän puutun esittelemällä lähes koko syksyn asukokonaisuuteni, joissa vaihtelee vain takki tai kengät... Muutin juuri ja tein megainventaarion vaate- ym kaapeissani. En ole shoppaillut tänä syksynä lähes ollenkaan ja olen huomannut pärjääväni mainiosti. Nytkin töissä päälläni on sama paita kuin eilen, toissapäivänä, viime viikolla... Ja olo on hyvä.
sugar kane kirjoitti 11.12.2008 - 14:50
Ee, joo, hyvä olo tulee ihan muualta kuin shoppailusta. Sulla on selvästikin "signature look" hallussa :)
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code