Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

“One should either be a work of art or wear a work of art.” (Oscar Wilde)

Kommentointi arvossaan.

(taru piste torikka ät gmail piste com)

 

 

 

 

Kategoriat

(swim)suit issues

Fattie boom boom.

Otsikon biisi alkoi kummasti soida päässäni kiskoessani jalkaan kuvan housuja (Marella, mallikappaleena Hulluilta päiviltä). Onneksi kiiltävähkö ja ihanan viileä puuvillasekoite joustaa, ja hyvinleikatut kapeat housut pidentävät sääriä puoli metriä.

Julistan aina välillä vihaani leggingsejä kohtaan - ehkä se kumpuaakin siitä, etten yhtään tykkää reisieni ulkonäöstä "mukavan ja helpon" trikoon alla, slimmit pöksyt yksinkertaisesti näyttävät paremmilta. Tämä pätee etenkin farkku vs. farkkuleggaritaistossa. Saatan myös olla outo, mut mun mielestä vetoketju-nappikiinnitys on lopulta mukavampi kuin käytössä lörpsyvä kuminauhavyötärö.


Fattie boom boomista tuli mieleen sekin, etten ole pauhannut täällä aikoihin kehonkuva-asioista. Hermostuin miltei kirjoittamiseen saakka Pupulandian erään postauksen kommenttiosaston pölvästeistä, jotka kävivät hoikan tytön kimppuun syömishäiriösyytöksin, mutta Jenni itse käsittelikin jo asiaa fiksusti.

Monen Pupulandian kommentoijan tavoin mäkin ihmettelen, miten nykyään jo ns. normihoikka saa "Liian laiha!"-syytöksiä - Ilmeisesti kansan paisuttua yli taikinatiinun viimeiset viisitoista vuotta, käsitys "normaalista" vartalosta on myös muuttunut. Itsekin olen saanut hoikistuttuani kuulla odottamattomiltakin tahoilta anoreksiaepäilyja ja "kaikki me ollaan Perasta huolissaan" -tason kommentteja. Ikäänkuin mun tarttis selitellä ympäriinsä että kyllä minä syön, ja juon!!! Kuitenkin juuri silloin kun lihoin taatulla "napostele ja juo limsaa jatkuvasti, mutta välttele oikeaa ruokaa" -metodilla, mun suhde ruokaan oli vääristynyt ja body image kovasti häiriöinen.

Tällaisena vastuullisena aikuisena voisinkin nyt vaikka näyttää peppua kaikille urpoille, jotka kokevat oikeudekseen ruotia vieraiden ihmisten ulkonäköä ja mielentilaa netissä ja ns. elämässä.

Toukokuun britti-Voguessa oli naisten keskinäisestä vihanpidosta, arvostelusta ja muusta ankeesta meinigistä varsin hyvä artikkeli, ikävää, että sen kirjoittajaksi oli tarvittu mies. Jutussa oltiin mun kanssa samaa mieltä siitä, että jatkuva julkkisnaisten kropan/pukeutumisen/oletetun älykkyyden/juhlimisen/lastenhoidon/ yms yms repostelun leviäminen koko naiskansan huviksi on madaltanut kynnystä vihata ja arvostella elävän elämän kanssasisaria. Narttuilu heikentää elämänlaatua, sitä on "itte se, mikskä toista sanoo".

Siksi julistan edelleen (swim)suit issuesin heittaamisvapaaksi vyöhykkeeksi - täällä jengiä arvostetaan, ei arvostella. Haastan muita bloggareita samaan - ei vaadi hirveästi lahjakkuutta keksiä ilkeää sanottavaa julkkisnaisista, paljon palkitsevampaa on löytää esikuvia - edes tyylin saralla - ja kehua heitä oivaltavasti.


Voguessa puututtiin toiseenkin mieltäni riivanneeseen, äärivakavaan aiheeseen. Nimittäin, käsilaukkua EI enää sit kanneta kyynärvarrella tai muutoin epäluontevassa koukussa. Tiedättehän sen julkimoiden aikoinaan lanseeraaman tavan jonka ansioista nykyteineillä ja muotibloggareilla on joko ihan hullu haba tai jatkuva jännevamma?

Mä en ole oikein ikinä käsittänyt, miksi laukkua kannetaan väen väkisin kropan edellä, "kattokaa miten hienoon mulla/mun miehellä on varaa" -tyyliin, kun sehän on sit kokoajan tiellä. NYT Vogue ja minä julistamme, että laukku survotaan kainaloon ja rutataan käteen, tai - shock horror - sitä kannetaan ihan normityyliin olalla! Näytän mallia lempilaukkuni, isän tekemän kirppislöydön kanssa.


Mitäs vielä. Niin joo, kuvien asu oli päällä lauantaina diskoillessa. Hyvin pelasi, kun kiristin tota Nanson korruptiopaidan ylähärpäkkeen takaosaa hakaneulalla. Herää kyl kysymys, kelle nämä oikein on mitoitettu. Omatekemä nahkakaulakoru ei hierrä kaulaa (paljon yhtään), eikä ne siiman jäljet oikeastaan edes näytä fritsuilta. Paljoa. Korumerkkini on muuten sitten Revolution is My Boyfriend!


Niin ja Töölö Fashion Instututen yliopettaja Äksy on startannut taas blogin, Suojakerroin 1000. Rynnätkää sinne, kohta.


patentti kirjoitti 18.05.2009 - 13:11
Amen! Olen taas niin monesta jutusta samaa mieltä etten muista niitä enää, jatkuva ongelma sun entryjen kanssa ;)

Toi kyynärvarrella kantaminen onnistuu hienosti jos se iso laukku on tyhjä, tai siellä on se luottokortti ja nenäliina- combo, ei sitä täyttä varustusta kiristyssiteistä tenttikirjoihin kuten allekirjoittaneen laukussa. Sitä ei kyllä kukaan kykene kantamaan kyynärvarrella :D
annika kirjoitti 18.05.2009 - 13:16
Oot ihana :)
Midinetti kirjoitti 18.05.2009 - 13:27
Johan nousi ärsytys tappiin kun nuo kommentit luin. Paino on kyllä merkillinen asia. Jos se laskee, saa osakseen naljailua ja vittuilua. Sama homma, jos erehtyy lihomaan. Jos sitten taas ihan itse haluaisi tiputtaa normaalipainostaan muutaman kilon, saa osakseen aivan käsittämätöntä moralisointia siitä, miten "noin laihan ei tarttisi laihduttaa ollenkaan". Ai ei edes siinä tapauksessa, jos 10 vuotta jalkaan mahtuneet lempparihousut ovat yhtäkkiä jääneet pieniksi? Suosiolla ostamaan uudet, vai?

Jep, olen osani saanut minäkin tästä akkain painofiksaatiosta. Jänskää on myös se, ettei anorektikkoa voi erottaa luonnostaan hoikasta sen helpommin kuin geenilihavaa sipsinpuputtajasta.

(Mä muuten tunnen oloni hoikemmaksi leggareissa kuin farkuissa. Outoa.)
Ee kirjoitti 18.05.2009 - 13:34
Itsekin olen monesti katsellut kummastellen tätä laukunkantotapaa. Ei tunnu luontevalta, ei! Minä olen niin muodista pihalla, että kannan joskus laukkua jopa yliolan (!) - niin kauan kuin olkapääni sen kestää. Useimmiten on pakko vain kantaa laukkua kuin laukkua kauppakassitapaan, siis sangoista roikottamalla. Kun ei olat kestä, ni ei kestä.
Jenni kirjoitti 18.05.2009 - 13:46
Loistopostaus! :) Varmaan sitä itse kukin aina joskus sortuu muiden asioiden reposteluun, mutta näiden ulkonäköjuttujen kommentointi toiselle päin naamaa ei vain mene kaaliin. Siinähän se vasta nuoren tytön kehonkuva vääristyykin, kun yhdellä suunnalla ihastellaan hoikkuutta ja toisella irvistellään liiallista laihuutta. Yksi tykkää paksusta, toinen pätkästä ja kolmas luikusta - jospa silti annettaisiin ihmisten olla rauhassa sellaisia kuin ovat. Tekisi mieli tokaista niille tyypeille, jotka katsovat asiakseen julkistaa kaikki mahdolliset mielipiteensä, että "No kuule, kiva kun kerroit, mutta sehän ei sinulle kyllä kuulu paskan vertaa!" ja täräyttää loppuun vaikka joku naseva kommentti kommentoijan omista jenkkakahvoista tai lättäjaloista. Tosin niin en tietystikään tekisi (ainakaan tuota jälkimmäistä), koska siinähän sitten alentuisin samaan kuin ne möllitkin. Ja todellakin tuntuu, että ihmisillä on nykyään ihan vääristynyt kuva siitä mikä on normaalia, kun ihan normaalipainoisistakin julkkiksista on koko ajan lehdissä jotain anoreksia-epäily-lööppejä. Pah.

Ja mitä laukkujen kantamiseen tulee, niin meikäläinenpä ei ole tullut moista koskaan edes ajatelleeksi. Kanniskelen laukkujani milloin mitenkin, vaihtelevalla tyylillä. :D
sugar kane kirjoitti 18.05.2009 - 14:45
Patentti, kiitos! Mun mielestä siinä kyynärvarrella kantamisessa on ärsyttävintä se "olen avuton tipu"-look, mitä sillä ehkä haetaankin, samasta syystä mä vih... eikun siis en ymmärrä tekokynsiä ja muita naisen kädettömyyttä lisääviä elementtejä. Kukin tyylillään, mut mun mielestä se on urpo staili. Tosin ilmeisesti ihan valtavirran Se Oikea laukunkäyttötapa tänä pänä, yläasteella eräät tyttöoppilaat raahaa liiksakassinsakin kyynärvarrella...

Annika, oi kiitos, sä vasta ihan ootkin!

Midinetti, juurikin toi, että olis ikäänkuin kansalaisvelvollisuus antaa perseen levitä, kun kerran muutkin. Kai tässä saa itse edes kropastaan määrätä. Alkaa tuntua, että ihan tavallinen suhde ruokaan, liikuntaan ja vartaloon on katoava piirre naiselämässä, meillä oletetaan jo kaikilla olevan jonkinlainen häiriö suhteessa safkaan: Ruolla palkitaan tai lohdutetaan, ja sit koetaan hirveää syyllisyyttä ja ahmitaan lisää, ja sit rangaistaan lenkkipolulla - ja tätä vääristynyttä mallia RAVINTOON esitetään jotenkin normina, hyväksyttynä käyttäytymismallina. Mulla on ainakin elämässä ihan tarpeeksi ihan oikeista ongelmia, en (enää) jaksa tehdä ruoasta ja vartalosta sellaisia. Helpommalla pääsee, kun toisaalta on itselleen armollinen, ja toisaalta hellii kroppaansa antamalla sen pysyä kunnossa.

Ja mitä se kenellekään ulkopuoliselle kuuluu, vaikka jollain julkimolla tai naapurin liisalla oliskin syömishäiriö, vakavan sairauden kanssa ainakaan kauhistelu ei auta mittään.

Mun leggari-inho on täysin omakohtaista, muilla ne näyttää usein tosi hyviltä. Onneksi on valinnanvaraa, toisille tytöille leggareita ja mulle kapeita housuja, joiden saumat saa just mun reidet parhaimmilleen!

Ee, joo, ei mullakaan voimat riittäis työarsenaalin kanniskeluun käsivarrella! Onneksi kannettavanraahaukseen sopivimman laukkuni voi kans pujottaa olan yli.

Jenni, kiitos, omasi aiheesta oli tosi hyvä ja tärkeä! Ei tosiaan ihme, että nuorilla on nykyään näiden asioiden kanssa vaikeaa - meidän, jotka kuiteskin ollaan aikuisia, mun mielestä PITÄÄ pikkuhiljaa ottaa edes vähän vastuuta ja näyttää esimerkkiä säällisestä käyttäytymisestä tän asian suhteen. Sisterhoodia prkl! :)
Ranna kirjoitti 18.05.2009 - 15:49
Word.

Tuntuu vielä että näin blogimaailmassa kuraa saa poikkeuksen helposti niskaansa. Minäkin oli viime kesänä anonyymien mielestä ehta anorektikko, jonka tunnisti selvästi siitä että "pää on luonnottoman suuren näköinen suhteessä yläkroppaan".
Eli ei enää olla isopäinen päärynä rauhassa.

Olen aina muuten vihannut naistenlehtien ns. tyylimokapalstoja, jossa suomitaan mukanokkelasti julkkisnaisten kolttuvalintoja. Ei sellaista tee mieli lukea rentoutuakseen, tulee vain paha olo.
sugar kane kirjoitti 18.05.2009 - 18:11
Ranna, joo noi blogilukijoiden (ja joidenkin kirjoittajienkin) "tieteellisen tarkat" analyysit on ihan omaa luokkaansa "kuvan naisen solisluun perusteella hänen kuuluisi painaa 10 kiloa enemmän" wtf.

Ja vaikka joku julkkis tai blogittaja olisikin syömishäiriöinen, onko hänen velvollisuutensa julistaa asiaa, tai "ottaa opikseen" nimimerkkilauma Huolestuneiden ohjeista? Mielenterveysongelmat harvemmin paranee sillä, että ongelmansa vielä kieltävälle potilaalle tulevat avautumaan ne, jolle asia ei vaan kuulu.

Mä myös niiiin vihaan noita tyylimokapalstoja! Mitä iloa niistä on kellekään? Ja toimittajanakin mä ainakin mieluummin yritän analysoida, mikä jonkun pukeutujan tyylissä on erityisen hienoa, ja sit koettaa kommunikoida sitä eteenpäin. (esim: http://www.olivialehti.fi/Tyyli/Tyyliikoni/tabid/63/Default.aspx Terv. Kissa ja sen häntä... ;))
Anna kirjoitti 18.05.2009 - 20:46
Hehee, loistoläppää täällä taas! Tuun hyvälle fiilikselle kun sun juttuja luen.

Ja näistä painohommista: enpä ymmärrä miksi kanssasisarten paino tai muut ulkonäkö/elämä/jne.-jutut niin kovasti jaksaa jäytää, mutta moiset kommentit sopii kyllä vaan jättää omaan arvoonsa. Mun painoa/pärstää jne. ei juuri ole kukaan käynyt arvioimassa (hyvässä tahi pahassa!), mut kyllä mä aika outona pitäisinkin sitä, jos joku tulis mua mun omalle tontille arvostelemaan. Yhtä asiaa kyllä vähän ihmettelen: miksi jengi ei deletoi tyhmiä kommentteja blogistaan heti?? Mä ainakin tekisin niin (ja joidenkin harvojen asiattomien kommenttien kohdalla olen niin tehnytkin!). Enhän mä sellaista ottaisi vastaan kasvokkainkaan, miksi ihmeessä sitten näin - etenkin kun on vielä niin helppoa huudella sieltä nimimerkin takaa! Jokainenhan on oman lootansa valtias, sensuuria vaan kehiin! On turha väitellä törkeiden tai ilkeiden ihmisten kanssa; oikee keskustelu on tietty asia erikseen, mut jos joku vaan tulis sanomaan että "sä näytät liian laihalta tai lihavalta" tms. todella nokkelaa, niin kyllä mä poistaisin sen kommentin ihan ilman sen kummempaa. Ja jos se sitten tekis musta jonkun super hirveen ämmän, niin ei kai sille sit mitään voisi.
Anna-Maria kirjoitti 18.05.2009 - 23:08
Missä olit lauantaina bilettämässä? Et kai vaan Yo:lla tai Klubilla? Mä kun olin molemmissa ja en kyllä nähny sua. :(
Toi Nanso on kyllä ihan huippu sun päällä!
elsa kirjoitti 19.05.2009 - 01:52
Meikkis kyllä hiiltyy välillä joihinkin juttuihin, jotka liittyy ulkonäköön/yms. Esim LCMDF-bändi sai hyvinkin lapsellisen vihapostauksen taannoin, mutta pitänee yrittää aikuistua :)

Tuli sellanen juttu mieleen, että hoikille ihmisille saa jotenkin perusteettomimmin huomautella ulkonäöstä, kun se on kuitenkin se, mihin suurin osa pyrkii. LAIHUUS. Mutta ei mulle kukaan tuu sanomaan, että sietäs vähän miettiä, et onkohan toi 75 kiloo vähä liikaa ja epäterveellistä. Eli oiskohan kateellisten juttuja tollaset.

Jos mulle jotain painoon liittyvistä asioista puhutaan, ne liittyy enemmänkin siihen, kuinka oon kivasti pyöreä. Se on aika hassua, kun kauneusihanteet huomioon ottaen mulle pitäs huudella, et vitun läski. Ehkä saan kehuja siksi, etten ole uhkaksi kenellekään kun en mene painokriteerien mukana.
Suvi kirjoitti 19.05.2009 - 09:42
Ah. Jennin blogitekstin kommenteista löytyy niin monta kohtalotoveria, etten enää edes viitsi mennä jonon jatkoksi. Sanottavaa ei kuitenkaan olisi kuin Amen.

Mutta silloin teininä kun aihe todella oli ajankohtainen, kun ne 14-vuotiaan perään anoreksiakommentteja huutelevat keski-ikäiset miehet todella jaksoivat loukata, en tuntenut yhtäkään samasta kärsivää. Jopa ystävien kommentit olivat tasoa "älä vingu, kaikki haluis olla sä".

Voi kun olisi ollut blogi. ;o)
sugar kane kirjoitti 19.05.2009 - 12:00
Kiitos, Anna-kulta, kiva kun palautettakin tulee pitkästä aikaa runsaasti! En mäkään oikein tajua, miksei jengi poista suoraa vittuilua, mut kukin tavallaan.

Anna-Maria, diskoilin Helsingissä, Nollassa lähinnä! Niin kovasti että nyt on sit kurkku kipee! Kiitos, mua vähän ahistaa kun toi paita venähtää illan mittaan, mut tosiaan fiksailin sitä vähän hakaneulalla.
Anu kirjoitti 19.05.2009 - 12:36
Mä olen näköjään vielä pitkään tuomittu käyttämään leggingsejä, kun mitkään muut housut eivät vielä mahdu päälle enkä aio ostaa uusia, kun tämä vyötäröllä oleva vararengas sulaa kohta kuitenkin... tykkään kyllä sujuvasti käyttää kumpiakin - siis sekä leggingsejä että housuja - mutta just nyt olen vähän kyllästynyt ensinmainittuihin.

Tuo painokeskustelu on kyllä käsittämätöntä meininkiä - ihan kuin kaikki muutkin aiheet, joissa naisilla on tapana kovasti arvostella toisiaan. Samaan aikaan kun arvostellaan toisten ulkonäköä tai -kokoa voidaan voivotella sitä, mistä vinksahtaneet vartalomallit oikein tulevat. Eivät ehkä pelkästään mainoksista kuitenkaan.

Mitä tulee asiattomiin blogikommentteihin, mä teen samoin kuin Anna. En ota soopaa vastaan kasvokkainkaan, joten miksi sitä pitäisi ottaa vastaan netitse?
Mane kirjoitti 19.05.2009 - 16:42
Kamala ulkonäköfasismi on vallalla. Miehiäkin se kiusaa - koko ajan pitää funtsia miten iso on ja olisiko syytä olla pienempi ja jos olisi niin kuinka paljon. Pirullista.

Sussu kirjoitti 19.05.2009 - 20:47
En ole teini enkä muodikas, mutta aina joskus kannan laukkua siinä kyynärtaipeessa, koska mun laukku (elikäs reenikassi) painaa, paljon. Kun on olkapää jo ihan väsy ja mäsä, voi laukun siirtää vaihteeksi käsivarrelle, kun haba kuitenki vielä jaksaa. (Ai olisko syytä käyttää reppua?!)
Pee kirjoitti 20.05.2009 - 00:08
Mutta mitä jos laukun hihna on niin lyhyt ettei se takki päällä (varsinkaan talvella) mahdu kainaloon kannettavaksi? Enkä tykkää laukkuja roikutellakaan kädessä, sekin tuntuu pöljältä. Siksi siis tunnustan usein kantavani laukkua tossa koukkuotteessa, mutten ole kylläkään tajunnut sen olevan mikään in-juttu blogeissa tms. Taidan olla vähän out.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code