Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
Kirjoittaja

“One should either be a work of art or wear a work of art.” (Oscar Wilde)

Kommentointi arvossaan.

(taru piste torikka ät gmail piste com)

 

 

 

 

Kategoriat

(swim)suit issues

Sure, there's times I have crawled. And there is times I have dreamed. Oh, but it seems that, must you need my love?

Vuoden pimein aika lähestyy - ihanaa! Voi kuunnella kaikkea raa'an kaunista musiikkia, niin kovalla, että sattuu. Voi ottaa pimeässä vessassa ihanan sävyttömiä omakuvia. Voi olla luvallisesti väsyneen ja ikäänkuin mystisen traagisen näköinen (vaikka oikeasti vituttaa vain haljennut piilolinssi).

Voi pukeutua yllättävän lämpimään sadepäivään ihan liian kevyesti. Seppo-Ljudmila lämmittää ja pitää vettä niin hyvin, että pärjään ohuilla kerroksilla ja satiinihousuilla.

Tykkään tällä hetkellä kerrostella sifonkia ja skarpimpia materiaaleja jotenkin vinksahtaneesti. Parasta esimerkkiä tähän antavat Queen Michelle ja Kamicha. Tässä versiossani puin H&M:n pehmeän paidan päälle All Saintsin silkkiliivin. Tykkään, että vanki/pyjamaiset raidat taittavat tästä liikaa nättiyttä. (Joka aina vaanii mua nurkan takana, uskokaa tai älkää!!!!)

Tykkään, että näytän hämärässä ehkä joltain jäbältä.

 

En enää juurikaan näyttäydy ulkomaailmassa ilman YVSF:n sulkakorua. Siinä saattaa olla jotain maagisia voimia?

 Voi myös puntaroida aivan liian vakavahenkisesti kevyttä ajanvietettä, esimerkiksi bloggaamista. Aiemmassa keskustelussakin kävi varmasti ilmeiseksi, että haluan säilyttää itselläni tunteen siitä, että tämä blogi on ensisijaisesti juuri minun henkilökohtaisen mellastukseni aluetta. Haluan keskustelua, mutta haluan pitää sen jollakin tavalla omassa ohjauksessani. Pinnalta katsoen tämä on ristiriidassa blogiesittelyn "avautumiskutsun" kanssa - mutta minä ja (swim)suit issues nyt vaan satumme olemaan ristiriitaisia, ja nauttimaan ristiriitaisuuksista.

Koska kirjoitan myös työkseni ja elän muiden määrittelemien deadlinejen, aikataulujen, merkkimäärien ja sen sellaisten mukaan, (swim)suit issuesin olemuksen epämääräisyys ja sisällön määrittelemättömyys muuttuvat itselleni jatkuvasti tärkeämmiksi asioiksi. (Tämän takia päädyin sanomaan myös nej tack sinänsä varsin kiinnostavalle blogiyhteisöviritelmällekin.)

(Olen antanut viime aikoina myös joitakin haastatteluja bloggauksesta - ja tuntenut turhautuvani, kun asiat halutaan yksinkertaistaa äärimmilleen. Olen myös alkanut kyseenalaistaa, haluanko 'issuesille oikeastaan enempää lukijoita, onko mulla mitään sanottavaa näissä puitteissa isommille jengeille? Veikkaan, ettei.)

Saamani palautteen mukaan monia viehättää se, että täällä otetaan kantaa - Ihan kiva niin, mutta itse haluan mustavalkoisen mielipide-ainekirjoituksen sijaan yrittää valottaa omaa, ristiriitojen täyttämää tapaani kokea maailmaa, tässä tapauksessa muodin ja muun kulttuurisen toiminnan kautta. Olen allerginen julistamiselle - paitsi välillä. Olen allerginen ylitulkinnoille ja etenkin sille, että suuhuni kirjoitetaan jonkun toisen agendaa.

Mulle itselleni intertekstuaalisen median - jota bloggailun käsittääkseni pitäisi olla - hienoin puoli on se, miten eri kirjoittajat jatkavat eri aiheista omiin tulkintoihinsa. Täällä jatkan monesti jonkun innoittamana, mutta alkuperäisen aiheen vierestä - tietty mahdollisimman asianmukaisesti linkaten. Mielelläni näen 'issuesin herättämien ajatusten, raivon tai ärtymyksen purkauksia tyypit teidän omissa blogeissannekin! Tietty, täällähän olisi jo valmiina fiksua yleisöä jos jonkinlaiselle keskustelulle ja kannanotolle - mutta tämän median ominaisuuksiin kuuluu sekin, että jokaisen on itte ne omat yleisönsä hankittava

...tai karkoitettava: Mulla on vahva tunne, että omien sanojeni sijaan täällä alkaa näkyä entistä enemmän vain Morrisseyn koottuja viisauksia (lähde: maailman hienoin Facebook-applikaatio). Tai sit noita Verve-lyriikoita, pelkässä A Northern Soulissakin riittäisi pureskeltavaa puoleksi talveksi:

"So... here we go...
A face in the crowd,
jump up then jump down,
baby.
Can you see through me?
"

Salka kirjoitti 26.10.2009 - 22:28
Tiedän, on hyvin ärsyttävää, jos blogille tai bloggaajalle ( tai ihan mille vaan asialle) muodostuu jonkinlainen, muiden määrittelemä linja, jota itse bloggaaja ei kuitenkaan koe omakseen, siksi olen iloinen pitäessäni pientä, riippumatonta blogia-mua ei todellakaan helpolla osteta! ( no, ei sillä, että mitään tarjouksia olisi s-posti tulvillaan :D ). Ja yleisesti ottaen, siinä vaiheessa kun ei enää välitä niistä muista, jotka blogia lukevat, tulee hyvin vapauttava tunne. Ja tavallaan silloinhan välittää muista kaikista eniten, kun ei tee sitä juttua muille, vaan itselleen :) ( ja ei, en tarkoita sitä, etteivätkö ne lukijat olisi tärkeitä ja rakkaita, ovat ne, tottakai, mutta kuitenkin sitä juttua pitäisi ensisijaisesti tehdä itselleen, tai sitten mulla on vaan naivistisen romanttinen unelmakuva bloggaamisesta!)
stellagee kirjoitti 26.10.2009 - 23:25
tätä aihetta itsekin pohtineena mä voisin valaista aika toisenlaista bloggaajanäkökulmaa. mä olen niin miellyttämishaluinen, että huomaan muokkaavani tekstejä miettien mikä kelpaisi, kuinka usein kelpaisi, onko riittävästi sitä ja tätä, jne. ja yhtäkkiä blogi ei enää tunnukaan mun blogilta.

huomaan, kun kirjoitan tärkeästä ja ehkä vaikeastakin, ettei kukaan sano yhtään mitään. paine kirjoittaa vähemmän ja kevyempää syntyy ihan pelkästään siitäkin. sitten vielä blogistanissa vallallaolevat, kirjoittamattomat säännöt "sopivasta" bloggaamisvälistä sun muut, luovat ihmeellisiä paineita.

metakeskustelu omasta puolesta sikseen (kai), lopetan noiden ajattelemisen ja kirjoitan mitä haluan ja milloin haluan. vaikka mä kaipaan kommentteja ja keskustelua, en tiedä mitä tekisin, jos mun lukijakuntani paljastuisi sellaiseksi, että koen tulevani luetuksi "väärin", toisin kuin haluaisin.

kuten salka, olen onnellinen marginaalisuudesta, enkä näe suosion kasvamisen tuoneen tuntemiini blogeihin minkäänlaista laadukkuutta kommentointipuolelle, lähinnä häiriköintiä.
jaakko kirjoitti 27.10.2009 - 07:02
bloggaaminen on hauskaa puuhaa, mut samalla se on turhauttavaa. tai ei se bloggaaminen sinällään ole turhauttavaa mut siin nousee esiin kaikkii ihmeellisii ajatuksii ja syyllisyyksii. välil. ja murhe et miten ja mist vois kirjottaa. oma blogi oma lupa, koitan ite kartottaa päähäni sen kans.

mulle mun blogi, varsinki mun edellinen oli suuresti terapeuttinen show. kirjotin sinne lopulta aika paljon hyvinkin henkilökohtasta dataa, päällä oli aika rankka ero ja tilitin sinne kaiken pahan olon. koitin hiukan siivota etten ihan nimiä mainitsis ym. mut tutut ja kaverithan sitä luki tietosina tasan kenestä ja mistä puhun. mut bloggaamisessa ainakin mulla on joku anonyymi fiilis. vaikka mullakin on omaa naamaa postattuna över allt ja kaverit sitä lukee ni silti kirjottaessani jotensakin kuvittelen et kukaan ei tiedä ja/tai tunne mua. se on hassu fiilis, en osaa oiken selittää.

ja sangen toiseen puoleen, yvsf:n korut näyttää hyvältä mikä on kliffaa huomata (ja kuulla et ne on käyttäjän suosiossa) ku niit meillekin tulossa pian ja oon jotensaki tohkeissaan aiheesta. must ne ainakin kuvissa näyttää niin kauniilta, niin kauniilta..
sugar kane kirjoitti 27.10.2009 - 11:07
Moro, oon kaikkien kans taas samaa mieltä! (Yks bloggailun ärsyttäviä konventaatioita on muuten sekin, että hirveen tarkasti on vastaavinaan jokaiselle kommaajalle erikseen, ettei vaan loukkaa ketään? Myös mulla on hirveän vahva miellyttämisentarve - ja samanaikaisesti sitä vastaanpotkimisen tarve. Nää konfliktit on enemmän oman pään sisäisiä kuin minkään reaalisen asian kans yhteydessä.)

Ja siis, mun pointti oli jotenkin just tuo... mustasukkaisuus omasta blogista - nämähän tavallaan ovat omia, itse rakennettuja maailmoja. Kauheasti toisaalta kaipaan kehuja, mut toisaalta pelkään, et jotenkin luetaan VÄÄRIN.

Ja juu, tukevasti marginaalissa olen minäkin - siksi ehkä sekin AHDISTAA jos olen aistivinani, että täältä haettais laajempaa kannanottoa maailman asioihin. Onhan mul mielipiteitä, mutta että lähinnä kuunneltais nyt Verveä.

Ja juu, nää ongelmat on lähinnä omista kuvitelmista johtuvia, ja näitä on vähän ärsyttävä puida tasaisin väliajoin, mut koen jotenkin että blogit on ennenkaikkea itsereflektoiva media. TULIPA HIENOJA SANOJA!

Jaakko, ihanaa kun sustakin tuo koru on niin kaunis! Se on, ja hirveän helppo käyttää. Tavallaanhan noi sulat on hurjan muoviset, mutta kumminkaan ei yhtään, se luonteva, herkkä sulkaisuus on kuitenkin jäänyt sinne.
Annemari kirjoitti 27.10.2009 - 14:34
Miksi halusit antaa nama haastattelut bloggauksesta?
sugar kane kirjoitti 27.10.2009 - 15:01
Annemari, en katso, että mun motiivit oikeastaan kuuluvat kellekään muulle kuin itselleni.
jaakko kirjoitti 27.10.2009 - 17:02
ku mua kans kuvien perusteella kiinnostaa noi sulat et ovat kovin nättei ja selkeesti ihan sulkia mut silti samal kovii ja sellasii jotenki just muovisii. a bit like me.. mut mä otin kaikkii kreisei väreikans, kultaa ja pinkkii ja sillee..

ja hei mun pitäs ottaa sun kans yks älyjen taistelo ja pähki tampereen kauppoi ja silleesti, mist hetken puhuttiinkin ku törmättii.
Annemari kirjoitti 27.10.2009 - 21:07
On monia asioita, jotka eivat kuulu kenellekaan muulle kuin itsellesi. Mutta kun nyt julkisesti ilmaisit turhautumisesi antamiasi haastatteluja kohtaan, olin kiinnostunut, mita odotuksia sinulla niista oli.
Fe kirjoitti 27.10.2009 - 22:02
Blogistasi ja sen kautta esittämästäsi sinusta jää kyllä hyvin ristiriitainen kuva kaiken jälkeen. Ja vaikka sanot olevasi allerginen julistamiselle, minulle kerrontasi näyttäytyy kyllä hieman 'julistavana'. Jännä. Minulle parasta antia blogissasi on muotipohdintasi ja asukuvasi, innovatiivisuutesi ja innostuksesi.
sugar kane kirjoitti 27.10.2009 - 22:06
Jaakko, just noin. Ja pick my brain milloin vain noista kauppajutskista! Hämärästi muistankin mistä puhuttiin.

Annemari, mä sanoin tuossa tekstissäni tästä aiheesta sen verran kuin haluan sanoa. Kyse ei ole yksittäisistä jutuista sinänsä, tai mun odotuksista niiden suhteen.

Fe, sellaista se on.
Anna kirjoitti 28.10.2009 - 11:21
Tykkään sun jäbä-meiningistä!! Raitapaita ja sulkakoru toimivat muuten kimpassa älyttömän hyvin!

Mä olen itse hyvin marginaalinen bloggaaja - ja se on just niin kuin haluankin.

Bloggaaminen on tosiaan ristiriitaista puuhaa: sitä tekee itselleen, mutta toisaalta se on kuitenkin kommunikatiivista. Keskustelu ja kommentointi on mahtavaa, mutta minusta on tärkeää ylläpitää myös tuota sinunkin esittämääsi ajatusta siitä, että blogi on bloggaajan omaa aluetta. Bloggaaja on tontillaan suvereeni kingi! Kun tätä kuitenkin harrastuksena tehdään (eikä siis rahaa vastaan), mitään erityistä tarvetta miellyttää ketään ei ole (eikä tartte olla). Toisaalta: mä huomaan kyllä itsekin usein pohtivani sitä, "ymmärretäänkö tää nyt väärin" jne.: miellyttämisen halusta pitäisi munkin pyristellä vieläkin aktiivisemmin irti.

Sit yksi asia on ehkä vielä se, että osittain bloggaaminen on ainakin mulle tapa "tavata ystäviä", eli teitä, jotka tunnen myös oikeassa elämässä. Toisaalta läsnä keskusteluissa on jonkin verran myös satunnaisia tai vakituisempia, mut yhtäkaikki vieraita ihmisiä. Keskustelu näiden kahden ryhmän välillä on tietenkin aika erilaista jo lähtökohtaisestikin. Toisaalta joskus "vieraasta" kommentoijasta voi tulla "oikea" ystävä: mäkin olen tutustunut moniin ihanniin tyyppeihin (mm. suhun! :)) just siten, että olen alkanut kommentoida täällä sun blogissa. Parhaimmillaan kommettilootat onkin musta ympäristöjä, joissa sielunveljet ja -siskot voivat löytää toisiaan. Toisaalta kommentointi saattaa olla myös ärsyttävää häiriköintiä (itse olen tällaiselta käytännössä täysin välttynyt, mutta mitä suositummaksi blogi tulee, sitä enemmän erilaiset lieveilmiötkin tuntuvat lisääntyvän).
Nattuli kirjoitti 28.10.2009 - 11:45
Jossain vaiheessa onnekkaille (tai ei niin onnekkaille, omasta näkökulmasta riippuen) käy blogin kanssa niin, että se on suositumpi kuin olisi koskaan voinut kuvitella. Sinun kohdallasi se varmasti johtuu juuri ristiriidoista kirjoituksissasi ja persoonassasi. Itse olen joskus purkanut myös sen enempää ajattelematta blogiini ajatuksiani, mutta olen ollut onnekas, eikä kukaan ole kiinnostunut kirjoituksistani. Ristiriita löytyy siitä, että toisaalta haluaisi saada äänensä kuuluviin, mutta toisaalta taas pitää yksityisyytensä.
Onnea ristiriitojen purkamiseen! (tai sitten ei, koska ne tekevät elämästä jännän)
R. kirjoitti 28.10.2009 - 13:07
Jotkut bloggaajat haluavat olla kadehdittuja julkkiksia. Heiltä lehtihaastattelun antaminen sujuu helposti. Heillä on myös niitä hot or not -tyyppisiä postauksia, joihin on helppo heittää se kaivattu oo olen kade mäkin haluun -kommentti. Ns. muotiblogeissa tähän ryhmään menevät ne, joille muoti sit kuitenkin on pohjimmiltaan vain tavaroiden shoppailua ja haluamisen haluamista. Mulle tulee sellaisia tekstejä lukiessa olo, että mun aivosolut kuolee. Lisäksi mua aina ärsyttää, kun joku koiramaisesti vaatii ihailua ja huomiota. Tulee sellainen olo, että tolta varmaan puuttuu nappuloita kupista, kun se noin kerjää. Tulee välitön tarve ignoroida.

Jotkut toiset bloggaajat taas haluavat olla keskustelunherättäjiä. Heitä on hankala typistää määrämittaiseen, tiukkamuottiseen lehtijuttuun, jossa näytetään vain paraatipuoli; he eivät ole tuote, jota muut voivat shopaten matkia. Heillä on sellaisia postauksia, joissa kaivaudutaan ilmiöiden sisään, pyritään avaamaan niitä, kielellistämään ne - siis kirjoittamaan auki, mikä liittyy mihinkin ja mikä mistäkin johtuu. Ns. muotiblogeissa tähän ryhmään menevät ne, joille muoti on muutakin kuin rahankäyttöä, valtapelejä, yksi elämänvalheen peittelymenetelmä tms. Tässä ryhmässä ovat ne bloggaajat, jotka tarkastelevat muotia laajasti ihmisyhteisöt ja kulttuurin läpäisevänä ilmiönä, ilmaisutapana, leikkinä, taiteena. He ns. katsovat, mitä se on syönyt. Myönteisellä esimerkillään he rohkaisevat muitakin pohtimaan oman tyylinsä ja identiteettinsä palasia. Mulle tulee tällaisia tekstejä lukiessa aina sellainen olo, että juon jotain henkistä gojimarjamehua: alkaa tulla oivalluksia, ideoita, tarmoa; alkaa tajuta asioiden välisiä yhteyksiä, sanoja ja käsitteitä. Tulee sellainen olo kuin kissaa seuratessa: tuo on itsenäinen olento, sinut itsensä kanssa, kotona nahoissaan, utelias, myönteinen. Sitä ei voi ostaa valmiina eikä matkia, ja tässä just onkin koko jutun pointti: hyvistä muotiblogeista voi matkia metodeja (venyttely, rentous, tarkoituksenmukaiset, itselle sopivimmat liikeradat), huonoista vain substassia (kissannahka ja tekoviikset).

Lähilukutaidottomille vielä sellainen ohje, että en puhu tässä koirista ja kissoista sinänsä. Turha siis alkaa vääntää riitaa niistä. Menkää jostain toisesta kohtaa aiheen ohi (niin mäkin aina teen).
Anna-Kaari kirjoitti 28.10.2009 - 16:36
Oli pakko laittaa viestiä: ensinnäkin Sugar Kane, olet mahtava. Ja R: onnistuit kiteyttämään sanoiksi jotain, jota on vaikea kiteyttää. Bravo!
sugar kane kirjoitti 28.10.2009 - 19:04
Joo moi!

Anna, toi ystävien tapaamispointti on oleellinen: Netin "ylikin" voi tunnistaa samalla aaltopituudella olemisen - mikä ei tarkoita pelkkää yhteishalia ja ihkuilua ja samaa mieltä olemista, vaan syvempiä vibraatioita. Ehkä tosiaan kannattaa vaan keskittyä puhumaan omalla kielellään "omalle posselle", mikä ei tietenkään sulje ketään pois, mutta ettei yritäkään olla jollekin määrittelemättömälle "kaikille" helposti vastaanotettava, eihän kukaan kuitenkaan oo osa niit "kaikkii".

Jäbä kiittää, viihdyn nyt jotenkin kundimaisissa fiiliksissä. Give or take seppo-ljudmila.

Nattuli, ristirootaisuus for life! Osuit asian (ainakin yhteen!) ytimeen, ja kiitos!

R., komppaan Anna-Kaaria: Hyvin sanottu siellä takana! Että osasitkin aktivoitua taas kun sua eniten tarvittiin. Kiitos!

Anna-Kaari, itse olet! Plus, olet myös jälleen hyvä esimerkki siitä, että internetiinkin kirjoitettuja tekstejä väijymällä voi löytää "heimolaisia".
sugar kane kirjoitti 28.10.2009 - 19:05
Nattulille piti sanoa "ristiriitaisuus", typojen määrä ylittää jälleen käsityskyvyn, pahoittelut!
Anu kirjoitti 29.10.2009 - 11:14
Mä olen kerran lopettanut yhden blogin siksi, että koin ajautuneeni vääränlaiseen seuraan blogistanissa. Blogia aloittaessani en tietenkään tiennyt, millaiset ihmiset sitä tulevat lukemaan, ja vasta ajan kanssa tajusin, että minua seurasivat ihmiset, joiden kanssa en tuntenut yhteenkuuluvuutta ja minua haastettiin koko ajan käymään keskustelua, jota en halunnut käydä. Jälkikäteen ajatellen voisin sanoa, että yritin rakentaa itselleni minuutta, joka en sitten kuitenkaan ollut. Ihan mielenkiintoinen kokemus sinänsä, ja nyt tunnen itseni taas vähän paremmin.

Tuosta miellyttämisen tarpeesta - mulla on päässä sellaista vikaa, etten oikein koskaan ole kokenut tarvetta miellyttää muita. Siitä on usein haittaakin, ihminen kun on laumaeläin kuitenkin. Blogimaailmassa se suojelee omilta päänsisäisiltä peikoilta, siellähän se miellyttämisen tarve kuitenkin syntyy - järjellä ajatellen tuskin kukaan ottaisi tuntemattomien vaatimuksia niin vakavasti, vai kuinka?

Tuo itsevaltius omalla tontilla on tärkeää. Mä oletan jokaisen mun lukijan tajuavan, ettei mun persoona ole yhtä kuin mun kirjoittamat tekstit (vaan paljon muutakin), enkä siis ota vastaan esimerkiksi persoonaan menevää arvostelua muilta kuin mut oikeasti henkilökohtaisesti tuntevilta, jos tarvetta on. Keskustelun aiheena olevaa asiaa saa toki kritisoida.

Mä olen roikkunut blogistanissa niin kauan, että muistan vielä senkin, kun koko blogiskene oli yhtä ja samaa yhteisöä - ja sen hirveän ruikutuksen, mikä seurasi siitä, kun skene alkoi sirpaloitua omiksi alakulttuureikseen ja Ne Uudet Tyypit eivät seuranneetkaan samoja konventioita kuin Ne Jotka Oli Täällä Ensin. Nykyään kaikki hengaa omissa nurkissaan enemmän tai vähemmän tyytyväisinä (ne, jotka eivät sopeutuneet, ovat varmaankin lopettaneet bloginsa), mutta konventioista ei näköjään päästä eroon, niitä syntyy näköjään joka alayhteisöön omansa. Ihmisillä on varmaan joku sisäänrakennettu tarve luoda sääntöjä, kai se on sitä porukkaan kuulumista sekin.
Emmi kirjoitti 29.10.2009 - 12:06
Fe ilmaisi erittäin hyvin ajatukseni jo pidemmältä ajalta: ilmoitat olevasi allerginen julistamiselle, mutta minäkin näen kirjoitustyylisi erittäin julistavana. Postauksissasi on usein vielä mukana ikävän ylimielinen asenne. Miten tämäkään postaus eli "kannanotto" oikeasti eroaa inhoamastasi mustavalkoisesta mielipideainekirjoituksesta?

sugar kane kirjoitti 29.10.2009 - 12:21
Anu, mä ihailen tuota sun kykyä olla välittämättä muiden ajatuksista - se ei ole päälleliimattua vaan tosi luontevaa.

Emmi, jaa. Kyllä, mä julistan OMAA ELÄMÄÄNI JA OMIA VALINTOJANI koskien, mutta en julista niitä ainoiksi oikeiksi toimintamalleiksi muille ihmisille. Tämä ero on mulle tärkeä. Aika huvittavaa, jos pidätte tyyliäni ylimielisenä, mutta ehkäpä se sellaisena näyttäytyy kaiken anteeksipyytelevän ja emppis-symppis-komppailua kerjäävän itseilmaisun keskellä, jota tyyliblogit Suomessa aika pitkälle ovat täynnä. Different strokes for different people, ja syvästi kehotan välttämään sellaisten tekstien/blogien lukemista, jotka vituttavat.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code