Yksi kautta aikojen kovimmin fanittamiani muotinaisia on Venetia Scott. Hänen ja Jurgen Tellerin yhteistyöstä The Face ja i-D -lehtiin 90-luvun alkupuolelta lähtien syntyneet kuvat näyttävät edelleen suuntaa sille, mikä minusta on kaunista ja kiinnostavaa. (En voi käyttää rakasta muotipuhekliseetä "näyttävät taas niin raikkailta", koska nämä eivät hetkeksikään ole lakanneet näyttämästä freesiltä.) ("Grunge" ei ole ihan pätevä termi tämän estetiikan nimeämiseen, ja sitä, joka sortuu käyttämään populistipoliitikkojen lanseeraamaa heroin chic -määrettä teller-scott-daylaisesta maailmasta, lupaan lyödä tunnin turpaan. Kyselemättä.)

Tässä mallina muutama otos The Facen klassisesta räjähtäneen glamuröösit sirkuskakarat -sarjasta (mulla oli tuon hattupojan kuva vuosikausia seinällä, ja veikkaan sen päätyvän uudellekin seinälle), muistaakseni vuodelta -96.

Nykyään Scott myös valokuvaa, stailaamisen ohella. Charlotte Gainsbourg -kuvista osaatte sanoa itsekin.

Kaikki kuvat nyysitty The Fashion Spotin Venetia-keskustelusta, sinne kannattaa hilpaista lukemaan haastattelu, jossa nainen kertoo olkatopatun 80-luvun Voguen toimituksessa alkaneesta urastaan, 90-luvun alun Lontoon hillittömästä energiasta, ja siitä, mihin on menty. (SPOILER ALERT: Ei välttämättä kovin hyvään suuntaan.)

"I loved the belief of Margiela. I started to look at Larry Clark’s books and just wanted to be in a completely different world. The idea at that point of status dressing and Prada handbags... I wanted to react and make it look ridiculous in a way. It all coincided with us going down to Portobello [market] and buying things for a tenner. And then going to these Festivals de la Mode and looking ten times cooler than anybody else. [Laughs]. It felt great and the old guard suddenly looked very old and boring and conservative. There was this surge of energy, people like David Sims and Nigel Shafran and Corinne [Day] and Juergen. We were being invited to all these things and couldn’t really believe it - we’d done these shoots for The Face and i-D but we didn’t think we were actually being noticed. It was done in quite an isolated way and then it suddenly gained this impetus and huge influence - Marc Jacobs did his grunge collection based on the music scene of Seattle but it was also influenced by what was coming out of London."

Lisäksi: Venetia on itsekin hillittömän kaunis.

Vähän niinkuin Slowdive.