Avoin kirje suomalaisille muotialan yrittäjille.

Rakkaat ihmiset,

on ilahduttavaa, miten paljon erilaisia, kansainvälistä ja kotimaista muotia myyviä, persoonallisia liikkeitä maahamme on viime vuosikymmenen aikana syntynyt. Etenkin helsinkiläisiä hemmotellaan putiikeilla ja concept storeilla, joiden ystävällisestä palvelusta, tarkoin valikoiduista tuotteista ja ihastuttavasti sisustetuista tiloista huomaa asioivansa ihmisten kanssa, jotka todella rakastavat alaansa. On hienoa, miten markkinoinninkin huolellisesti toteutettu visuaalinen puoli tukee liikkeiden erottuvaa identiteettiä.

Voisitteko ajatella, että seuraavaksi nostaisitte markkinointiviestinnän kirjallisen osuuden tasolle, joka tekisi oikeutta viehättäville liikkeillenne ja taidokkaalle kuvalliselle viestinnälle? Me kaikki osaamme lukea ja kirjoittaa siinä missä piirtää ja painaa kameran sulkijaakin. Silti me kaikki emme kuvittelekaan kykenevämme toteuttamaan kokonaisen brändin visuaalista olemusta, tai kuvaavamme muotia kuin Mario Testino. Ehdottaisinkin, että ennen kuin lähetätte seuraavan kirjeen sähköpostilistallenne ilmoittautuneille, painatte talven mainoslehtisenne tai hyväksytte tekstit verkkosivustonne etusivulla pyörivälle kampanjalle, annatte jonkun ammatikseen kirjoittavan ihmisen edes tarkistaa tekstinne. 

On sääli, miten kalliit, tai ainakin aikaa vieneet, upeaa grafiikkaa, valokuvia tai videota käyttävät kokonaisuudet voidaan pilata sinänsä naurettavan pienillä kielivirheillä. Räikeät suomen kielen yhdyssanaerheet tai käännöskukkaset tyyliin "a store has born" kuitenkin vesittävät kampanjan ja syövät toimijan uskottavuuden. Kun kerran myytte huippulaatuisia vaatteita ja asusteita hulppeissa puitteissa, teillä on aivan varmasti varaa kysyä myös kirjallisen viestinnän ammattilaisen mielipidettä. (Mielenkiintoista kyllä, kengännauhabudjetilla toimivien pienempien yrittäjien viestintä - oli se sitten omaa tuotantoa tai kaverilta vaihtokauppana saatua - on yleensä kaikinpuolin loppuun saakka hallittua ja yhtenäistä.)

En peräänkuuluta univormuun pakotettua viestintää - mikään ei ole masentavampaa luettavaa kuin pertti perustiedottajan ylisanoilla koristelema hehkutus "Nyt Uutta ja Ennenkuulumatonta Suomessa". Haluan, että teksteistä huokuu kauppaansa ja sen valikoimaa rakastavan yrittäjän oma intohimo. Asiansa osaava tekstintekemisen ammattilainen osaa säilyttää juuri sinun juttusi erityislaatuisen hengen, samalla kun karsii virheet pois.

Kaikella ystävyydellä,

"sugar kane", bloggari, toimittaja, copywriter ja konseptisuunnittelija

(Nimimerkki sugar kane on työskennellyt kirjoittavana toimittajana vuodesta 1995. Hän on kerännyt kokemusta copywriterina ja konseptisuunnittelijana vuodesta 1999 erityisesti digimedian eri sovellusten parissa. Bloginsa hän on perustanut intohimosta muotiin. Yrittäjänä työskentelevä kirjoittaja ottaa vastaan tiedusteluja ja avunpyyntöjä sähköpostitse osoitteessa sssugarkane at gmail com)